Nieuw: #Ello Taking over the world?!

Het blijft interessant: nieuwe pogingen om mensen via sociale media in contact te brengen.
Zoals wel vaker bij dit soort nieuwe initiatieven wil men vooral eenvoud in gebruik voorop stellen. Wat er daarna gebeurt is dat de gebruiker zó vaak vraagt om een bepaalde feature dat men daar op den duur op in gaat en na verloop van tijd de eenvoud wat uit het zicht raakt. Laten we hopen dat nieuwkomer 'Ello' deze eenvoud wat zal behouden.

Beginnende sociale netwerken pogen over het algemeen, vooral in het begin, de gebruiker het gevoel te geven zo min mogelijk privacy op te geven bij het in gebruik nemen van een nieuw socialmediaplatform. Er zijn voorbeelden te over die echter anders doen vermoeden (Twitter, Facebook, Tumblr, Google+, Instagram). We gaan eens bij Ello kijken.

Ello
Een kleine groep designers en programmeurs begon enthousiast aan dit nieuwe sociale netwerk wat in eerste instantie gesloten bleef voor de buitenwereld. Na verloop van tijd kwamen er zoveel verzoekjes tot toetreding tot de Elloclub binnen dat men per maart van dit jaar ‘toelating op uitnodiging´ is gaan toepassen op de basisversie van dit nieuwe platform.

Sinds gisteren kan ik ook Elloën. Kwam terecht in een omgeving wat vooral wil uitademen dat we er geen overbodige toestanden gaan tegenkomen. Zwart, grijs en wit voeren de boventoon. Het lettertype is precies wat ik voor me kreeg toen ik zo’n 30 jaar geleden mijn Sinterklaasgedichtjes onder het typelint vandaan zag komen maar, ergens toch alweer wat sierlijker en creatiever dan dat van Twitter. Klein maar fijn. Het is weer echt mikken met de muispunt om een link te volgen.

Wat we zien is op het oog iets wat erg veel weg heeft van Twitter. Toch is de beperking van 140 tekens weg, per bericht is er het aantal ‘views’ zichtbaar en per gebruiker kun je aangeven of je hem of haar wilt volgen als vriend of dat je vooral veel ‘noise’ van de betreffende Elloër verwacht. Zo houdt je de tijdlijn vrij van die dingen die jou wat minder kunnen boeien maar focus je je vooral op hen die daadwerkelijk wat te melden hebben. Deze keuze is niet zichtbaar voor de betreffende gebruiker overigens ;).



Er zijn verder op het moment van schrijven nog geen mogelijkheid tot persoonlijke berichten versturen of het ontdekken van nieuwe vrienden op basis van de vrienden die je al hebt. Ook ´missen´ we de functies van het ´Re´Tweeten´ of ´Delen´ van een bericht, gebruik kunnen maken van de welbekende hashtag en berichten als ´favoriet´ te markeren.

Zoals gezegd: heel erg basis. Toch, waar zouden we zijn zonder smileys?! Door gebruik te maken van woorden tussen twee dubbele punten (dat zijn er dus samen vier, maar dan per twee opgestapeld ;) ) is er een heel scala aan smileys toe te voegen aan je berichten. Belangrijk voor het overbrengen van de juiste emotie bij een opmerking.

Privacy
Over de privacy weet Ello te melden dat het zich er sterk voor maakt de persoonlijke gegevens van de gebruiker alsmede de uitlatingen via dit netwerk niet te verpatsen aan derden. Zoals aan alles valt ook hieraan op voorhand te twijfelen maar, vooralsnog lijkt deze sobere omgeving er vooral op gericht te zijn reclamevrij en ongetraceerd te kunnen socialiseren. De opmerking in de uitleg over Ello op de site waaruit we kunnen opmaken dat advertenties op sociale media vooral een belediging zijn voor onze intelligentie en dat we veel beter af zijn zonder die toestanden, klinkt mij als muziek in de oren.


Om toch het algemene gebruikersgedrag te kunnen monitoren voor verdere ontwikkeling van het platform maakt men gebruik van een ter wille van de privacy aangepaste versie van Google Analytics. Mocht de gebruiker ook dat al wat vervelend vinden dan is er een optie om daar niet in mee te hoeven doen. Deze actie moet echter wel door jouzelf in gang gezet worden.

Bedenk: Ello maakt zichzelf groot door als stokpaardje steeds over privacy te roepen dat zij daar zeer bedacht op zijn. Door hier in de toekomst van af te wijken gooien zij dan dus de eigen glazen in. Als dit echt dè volksverhuizing wordt van Twitter/Facebook naar Ello, zoals destijds Nederland massaal overging van Hyves naar Facebook, dan moet men dit hoog houden.

Verdienmodel
De grootste uitdaging van een dergelijke initiatief is toch wel het verdienmodel. Ello moet het dus niet hebben van de advertenties of verkoop van gegevens van gebruikers. De makers van Ello willen zo nu en dan met een extra feature komen waar je dan (op den duur) als gebruiker voor moet gaan betalen. Een interessante ontwikkeling, want wat gebeurt er als er één van die opties erg populair wordt? Precies. Apps op telefoons worden ook gewoon gekocht, als ze maar een voldoende toegevoegde waarde hebben.

Regels
Ondanks de wat recalcitrante uitstraling van Ello is er toch ook een heuse regels-pagina te vinden in de ‘About’-sectie. Opvallend is dan dat men niet begint met het opsommen van de dingen die -niet- mogen maar met de eigen wens aardig voor elkaar te zijn.

Wat we zien is een actief beleid tegen activiteiten als een fake-account aanmaken, haatzaaierij, gebruik voor marketingdoeleinden, geautomatiseerd posten, een ongebruikt account aanhouden, misleidende berichten posten, noem maar op.

Wees extra aardig en netjes voor jongere mensen.

Men gaat nog een NSFW-tag (Not Suitable for Work) maken waar je mee kunt aangeven dat je account bij tijd en wijle niet heel geschikt is voor zomaar elke gebruiker van Ello, vanwege bijvoorbeeld seksueel expliciete content.

Toekomst
Op korte termijn wil men nog gaan realiseren dat er gebruikers geblokkeerd kunnen worden, dat er over onbehoorlijke posts geklikt kan worden bij Ello, dat men audio van Soundcloud kan invoegen in een bericht, dat men gesloten accounts kan aanmaken (nog steeds een typische optie op een sociale network imho) en nog veel meer.

Belangrijk, of toch op z’n minst interessant is het gegeven dat men werkt aan apps voor Android en het Apple bestuuringssysteem. Ook de eerder besproken 'Re-Tweet' mogelijkheid en het ‘Direct Messaging’systeem zal onderdeel van Ello gaan worden. ‘Liken’ of iets als favoriet zal iets in de geest van ‘Love geven’ worden, maar dat doet wel erg zoet aan, vind je niet?

Tot slot
We gaan het zien. De timing, met in het achterhoofd het constante gebakkelei over ‘s mens privacy (niet geheel onterecht), tezamen met de hype die er nu al rondom heen gaande is geeft goede hoop voor de makers, zo kan ik mij voorstellen. Er zal echter nog heel wat moeten gebeuren voordat we hier een aantrekkelijk communicatieplatform hebben waar de huidige verwende socialmediagebruiker zich volledig aan over kan geven.

Reacties

Populaire posts