Wat als een bedrijf te werk zou gaan als een doorsnee kerk/gemeente?

Natuurlijk zijn ze niet op alle vlakken precies vergelijkbaar, maar de stelling is dan gebaseerd op het idee dat men beiden belang heeft bij een gezonde organisatie, maar vooral winst.

Winst in de kerk is dan te vertalen naar geestelijke groei bijvoorbeeld, of groei van aantal. Collegialiteit in ‘Broeder’schap, of evangelisatie in het aanbrengen/vergaren van nieuwe klanten.

De uitkomst is absoluut anders. Iemand die een mobiele telefoon aanschaft verkrijgt daarmee niet het eeuwige leven (Romeinen 6:23, Romeinen 5:8 en natuurlijk Johannes 3:16, maar ook 1 Petrus 1:3 enzovoorts… zoals Romeinen 10:9 ;) nu stop ik echt!) en ook een nieuwe klant bij een bank vergaart zich geen schatten in de hemel (Mattheus 6:19-24), maarrr…

Waarom zou de werkwijze, om tot dergelijke resultaten te moeten komen, zoveel moeten verschillen?

Wat als we de situatie eens om zouden draaien: men doet net zo met een winkel bijvoorbeeld, als met je kerk?! Dat gaan me wat aanpassingen worden :)

Openingstijden
Ten eerste is het natuurlijk not-done om 6 dagen per week, in sommige plaatsen met een koopzondag zelfs 7 dagen, je deuren zo’n 7 á 8 uur per dag voor iedereen geopend te houden. We houden, in het beste geval, 2 keer 2 uur de deur open voor iedereen die maar iets van dat product (we nemen voor het gemak dus een telefoonzaak) weten wil.

We doen het zo: één dag in de week zijn we met onze telefoonzaak twee keer, twee uur open voor mensen die nog helemaal geen telefoon hebben. Maar, voor de echte leken doen we er op de maandagavond nog een telefooncursus ‘Alphamobiel’ bij want we willen de vaste klanten van de 2 keer 2 koopmomenten ook niet al te veel belasten met steeds weer dat basisverhaal.

Daarbij komt nog dat, wanneer mensen dan daadwerkelijk de eerste stap op dit gebied willen zetten, zij toch echt eerst best wel veel over de mobiele telefoon weten moeten. Niet alleen dat je er mee kunt bellen en hoe, maar ook hoe dat nou zit met al die GSM-masten, UMTS voor mobiel internet en alle variaties die daar maar in te vinden zijn, want het kan altijd beter en sneller.

Belangrijk is dan ook, natuurlijk, dat we niet teveel informatie verstrekken over die producten die wel op onze netwerkaanbiedingen lijken, maar daarin toch weer net iets anders te werk gaan. Bij onze winkel verkrijg je immers het beste resultaat? Ik merk trouwens, dat ik nu in de vergelijking niet al te ver kan doorgaan want zo werkt het in een winkel inderdaad ook :)

Tot slot is het vooral belangrijk om de voorwaarden duidelijk op papier te hebben, want je kunt toch niet zomaar zonder enige verantwoordelijkheid naar de winkel of de medewerkers toe, daar gebruik van maken, toch? Zo zou je kunnen verlangen van je klanten dat zij bij een volgende aankoop naar jullie winkel terug moeten komen. Zij moeten voor zulke voorwaarden tekenen en niet alleen voor het afsluiten van het abonnement bij de telefoon.

Teken je niet, dan kan de deal niet doorgaan.

Handig is wel dat de winkelmedewerkers, in principe, te allen tijde via de website bereikt kunnen worden voor vragen. Die medewerkers kijken dan vaak eerst of er ook andere collegae zijn die de betreffende vragen beter zouden kunnen oplossen, of in ieder geval afhandelen en, mochten zij zichzelf daar wèl geschikt genoeg voor vinden, of zij daar wel tijd voor hebben.

Collega’s die een bepaalde expertise hebben t.a.v. problemen met het product of zij die heel goed met bepaalde opvliegerige klanten om kunnen gaan, hebben het meestal extra druk. Het is dan natuurlijk het gemakkelijkst dat moeilijke problemen en lastige klanten doorgeschoven kunnen worden naar deze topverkopers zodat het probleem snel en kundig de wereld uit gewerkt kan worden.

Technische ondersteuning
Zoals gezegd kunnen klanten te allen tijde telefonisch in contact komen met winkelmedewerkers waarna er, bij grotere problemen, gezocht gaat worden naar de juiste medewerker van die winkel. Defecte producten kunnen tijdens de openingstijden in behandeling genomen worden waarbij men het liefst gebruik maakt van de eigen expertise. Slechts bij hoge uitzondering zal er een extern reparatiecentrum in de arm genomen worden, alwaar men dan wel te maken zou kunnen krijgen met extra wachttijd vanwege de grote drukte en beperkte bemanning op die afdelingen. Wat ook nog kan is dat er winkels zijn die hun reparaties door witgoedfabrikanten laten doen. Hun benadering van het product zal dan wel iets anders zijn, het resultaat is echter altijd een verbetering t.o.v. de situatie vóór de behandeling.

De winkel
Als het gaat om de winkel dan kun je de straatkant natuurlijk het beste zo veel mogelijk dicht houden. De klanten zouden eens afgeleid kunnen worden van datgene wat er zich vóór de winkel afspeelt. Zowel de medewerkers als de geïnteresseerden moeten zo veel mogelijk op elkaar gericht zijn en het te bespreken product centraal houden. Voorbijgangers zouden alleen maar een storend effect hebben op de verkoopresultaten. Bovendien kan iedereen toch aan de voorkant en het uithangbord zien dat er hier telefoontjes verkocht worden.

Over zo’n uithangbord valt te twisten maar wellicht volstaat het symbool van een mobiele telefoon wel gewoon? Men merkt binnen in de winkel wel wat voor soort telefoonwinkel we zijn en wat we te bieden hebben! ;)

Reclame
Zonder twijfel een prachtige tactiek is het als we voor de reclame volledig vertrouwen op de welbespraaktheid van onze vaste klanten. Zij zullen overvloeien van enthousiasme over onze shop en direct hun nieuwste telefoontje laten zien, met een geweldig verhaal over hoe goed ze bij ons wel niet zijn geholpen. We zouden ze het beste om de zoveel tijd daarin aan kunnen sporen zodat men scherp blijft en het belang er van in gaat zien. Folders zijn duur en je hebt er zo weinig grip op. Wie zal zeggen wat de mensen er mee doen?

Internet is ook zo’n ding. Natuurlijk moeten we er als winkelketen aanwezig zijn maar aangezien internet vol staat met aanbiedingen van andere winkelketens, kun je de aandacht maar het best zo veel mogelijk op het echt leven richten. Sterker nog: er staan zelfs artikelen op dat internet van mensen die ronduit tegen het gebruik van mobiele telefoons zijn! Het is slecht voor de business om daar al te veel mee bezig te zijn…

Het advies kan alleen maar zijn: zet je standaard aanbiedingen en werkwijze op internet, liefst uitsluitend op je eigen site, is gemakkelijk te vinden, en richt je verder op het directe contact. Mensen die in je winkel komen zijn 100 keer belangrijker dan mensen die zo nu en dan eens op je website voorbij klikken. Dat is zo vluchtig.


Ik moet stoppen. Meer van mezelf eigenlijk. Het is nogal wat. Ik kan me voorstellen dat de lezer bij elk argument denkt:”hoe doen ze dat bij ons?!” Of “heiligschennis!” maar zeker:”al die mensen die zich zo belangeloos inzetten voor het werk in de kerk”.

Ik zeg: wie de schoen past…

Als het niet herkenbaar op je over komt dan zij dat zo en dan heb ik het slechts voor mezelf geschreven, maar anders…

Reacties

Margreet zei…
Dit is zo treffend!
David zei…
http://www.youtube.com/watch?v=D7_dZTrjw9I

Populaire posts