Bij-zaken

Als ik zo eens om mij heen kijk dan valt me op hoe vaak de bij gebruikt wordt in reclame-uitingen, logo's, en bedrijfsnamen. In het Engels zowel als in het Nederlands geeft de naam van dit nuttige beestje heel aardige woordspelingsmogelijkheden. Te denken valt aan bedrijven zoals kindercentrum Bzzzonder, winkelketen De bijenkorf, uitgeverij De Bezige Bij of zelfs alleen nog maar ideeën over een op te starten Bijdehand, een "school voor 'slimme' kinderen". De Engelse variant is ook wijdverspreid in zwang gekomen zoals we zien in namen van bijvoorbeeld auto's, spaarzegeltjes, een internetbrowser voor kinderen of in nog weer andere kledingwinkels.

Niet vreemd gekozen omdat we de beestjes zien als dartelende, vrolijke, onverstoorbare wezentjes welke door onze Schepper ook nog eens voorzien zijn van citroenfrisse kleuren hevig contrasteren met aardedonkere zwarte balken, geen ruimte voor twijfel overlatend over een mogelijke overgang tussen beide kleuren. Het simpele feit dat de bij haar angel slechts ter verdediging gebruikt, het dier zou, in tegenstelling tot de wesp, immers het leven laten bij een injectie van irriterend gif, maakt dat zij er sympathie mee wint bij ons. Vergelijk de namen 'De Bijenkorf' en 'Het Wespennest' eens met elkaar. Waar zou jij het liefst gaan shoppen?

Stel je toch eens voor als al deze vrolijke initiatieven plotsklaps hun naam en logo zouden moeten omgooien naar een andere beeltenis? Dat er de noodzaak ontstaat een ander levend dartelend nuttig wezen als bedrijfsnaam te introduceren, of er een ander fris en fruitig logo voor te verzinnen? Wat zou dit de ketens en producenten wel niet voor onkosten gaan opleveren? Stapels voorbedrukt briefpapier verbranden en opnieuw laten drukken, bedrijfsauto's overspuiten en opnieuw beplakken, kleding vervangen en websites claimen en overzetten. Naamsbekendheid is op zich natuurlijk al een onbetaalbaar gegeven voor goedlopende bedrijven!

Wat... als de bij zomaar ineens tot de uitgestorven diersoorten zal gaan behoren?...

Welk bedrijf zal zich dan niet genoodzaakt voelen dit kadaver zo snel mogelijk van hun gevel te krabben? Wel eens politieke partij gezien met een oeros in het logo? Of een Sabeltandtijger als logo op een pakje diervoeder? Nee, de melkkoe en de huispoes moeten een beeld schetsen van leven en affectie, van liefde en 'het nu'.

Tenzij het financieel opgevangen kan worden door een samenloop van omstandigheden of wanneer de burger voor de kosten kan opdraaien welke wellicht zelfs een veelvoud zijn van het voorgestelde bedrag hiervoor, lijkt mij dit uitsterven van deze diersoort een financiële strop van ongekende omvang. Instanties als de Kamer van Koophandel waarschuwen hier zelfs voor. We horen kreten als "...in de miljoenen." en "...tonnen tot misschien zelfs een miljoen."

Lees meer over bijensterfte en giftige stoffen die wij met gulle hand over onze leefomgeving (laten) strooien en red de bij. Red de argeloze ondernemer. Red jezelf!

En ja, in iedere grap zit een kern van waarheid ;)

Reacties

Populaire posts