Twittergedachten en hashtags

Twitter vind ik een bijzonder fascinerend iets. Het biedt zoveel mogelijkheden, maar is tegelijk zo ongrijpbaar als je het het liefst maar niet hebben wilt.

- Het is vaak onbegrepen, terwijl het aan de andere kant misschien wel het simpelste communicatiesysteem is wat je je maar kunt bedenken, op een kopje koffie bij je thuis na dan.
- Het vreet tijd, zo lijkt het(!), maar kan aan de andere kant in een mum van tijd je boodschap aan een groot deel van je 'doelgroep' brengen.
- Het is onmeetbaar, want wie gaat er nou op elk bericht reageren, maar tegelijk waan je je in een groep van medemensen die jou toch niet voor niets volgen?!

Is het ergens mee te vergelijken?
Hoe dan ook: door het te gebruiken krijg je er vaak jouw heel eigen gevoel van nut, of nutteloosheid, bij en valt het maar lastig uit te leggen hoe zo'n medium goed gebruikt kan worden. Dat komt niet in de laatste plaats ook door de verschillende 'doelen' die men zich stelt bij het gebruik van Twitter. Ik probeer het vaak te vergelijken met het echte leven, waarin je je medemensen kunt zien als je tegen ze praat.

Ook dat is moeilijk te doen omdat eigenlijk alleen de straat, met hier en daar een winkel, hier en daar een huis en hier en daar een park of iets met een feesttent, het dichtst bij komt bij een vergelijkend plaatje. Op die straat lopen verkopers hun ding te doen, 'lokken' anderen je naar hun winkel en heb je ook te maken met individuen die met een zak over hun hoofd (zonder kijkgaten!) zomaar dingen beginnen te schreeuwen zodra een ander iets te dicht bij hem of haar komt :) Zo'n laatste kan niet op veel toehoorders rekenen, zou ik denken, maar het mag. Omdat het kan.

De verkoper heeft de straat als doel. De omzet moet omhoog en als je een aanbieding van ze doorverteld aan jouw kennissen krijg je korting of een gratis product in hun winkel. Burgers, die vooral aanwezig zijn om te luisteren naar de berichten die door diverse anderen verspreid worden, zullen proberen te communiceren en zelf ook een bijdrage leveren aan het gesprek. Zij vertellen belangrijke berichten weer aan anderen en delen hun mening en gevoelens, maar ook hun grappen en avondeten-menu met wie het maar horen wil.

Een beetje orde in de chaos
Dan kan het zo zijn dat er iets aan de hand is, een oploopje, een activiteit, in die straat, in een winkel of in zomaar een huis en is het op Twitter ineens belangrijk dat de context gezien wordt. Weer zo'n tegenstrijdig gevoel: een hulpmiddel om het makkelijker te maken dit contextprobleem, die van elk bericht en wartaalbericht lijkt te maken, als men niet weet waarover het gaat, het hoofd te bieden. Daar tegenover staat de toepassing die dan toch weer helder geschetst moet worden alvorens er gemak van te kunnen hebben!

Liever niet. Komt er wéér wat bij... Maar het is heel simpel: een woord ná een hashtag, zo'n ding: # geeft aan waar het bericht mee te maken heeft :) #tvoh is onmiskenbaar een koppeling van berichten over The Voice Of Holland en zo zie je veel vaker afkortingen die afkomstig zijn van de naam van een televisieprogramma. Als je in Twitter, of in een programma waarmee je je tweets maakt en leest, op zo'n hashtag klikt, kom je uit op een lijst met tweets van jezelf en anderen met dat onderwerp centraal.

Bij conferenties of feesten is dat al een lastiger ding want daar zijn heel wat interessante combinaties over te maken. Als ik daar dan zo over nadenk vermoed ik dat het het beste werkt als een organisatie zelf de handigste hashtag gaat verzinnen, niet? Twitter leent zich het beste voor een soort van meeste-stemmen-methode voor zo'n woord, maar als je als organisatie er eentje goed prominent aanwezig laat zijn in je berichten kán men niet anders dan dat, verstandig, over te nemen. Wie wil er nou niet dat zijn berichten gelinkt worden met het betreffende evenement? Ik heb nu al verschillende evenementen voorbij zien komen met verschillende hashtags, waardoor er heel wat berichten verloren zijn gegaan voor die twitteraars die graag van een afstand wat willen meebeleven van wat er elders gaande is. Opwekking. Xnoizz Flevofestival. De EO jongerendag. Zo'n organisatie moet, desnoods op de aankondigingsposters en flyers, maar ook op de sites en in de bladen, gewoon prominent de gewenste hashtag communiceren. Dat is in mijn beleving nog belangrijker dan de eigen twitteraccount!

Hoe dan?!
Over zo'n hashtag zijn dan ook weer verschillende opvattingen en die van mij zijn een beetje zoals:
- Hou hem kort. Dan is de hashtag zelfs mondeling goed door te geven, neemt het het minste van de 140 tekens per bericht in beslag en zul je minder snel een typefout maken.
- Probeer het uit! Sommige woorden of afkortingen zijn belangrijke wereldwijde afkortingen over heel iets anders dan jouw feestje en in het slechtste geval (wat ik me kan bedenken) staan de tweets van jouw kerkdienst tussen één of ander satanisch dancefeest elders in de wereld, wat voor je kerk-volgers een hele bijzondere mix van berichten op zal leveren.

- Geen datum of jaartal. Twitterberichten worden niet zo lang vastgehouden op Twitter. Ik geloof zelfs maar 30 dagen. Misschien als het een maandelijks evenement is nog afkortingen als okt, nov of dec toevoegen?
- Hashtags vastleggen kan, maar hashtags zijn niet te claimen. Een eenvoudige googleopdracht leert dat er diensten zijn die jou uit laten leggen en vast kunnen laten leggen, wat een specifieke hashtag precies inhoudt. Dat kan handig zijn, zeker als je die uitleg-link zo nu en dan eens meetwittert.
- Noem een locatie in de hashtag als het bijvoorbeeld een naam is van een gebouw waar er meer van zijn. Zo zijn er meer kerken die Beth-El heten, meer scholen met de naam ´de hoeksteen´, ´de Regenboog´, of ´de Fontein´. Als voorbeeld zou de evangelische basisschool De Fontein te Hoogeveen #ebshgv kunnen zijn :) Hoe kom ik er toch op... In ieder geval is het de enige van zijn soort in deze woonplaats dus dat is een makkie. Anders was #defonteinhgv ook prima mogelijk geweest maar die is langer.
- Communiceer de hashtag als organisatie!

Een hashtag is ook handig te gebruiken als je graag wilt dat je bericht juist in die context gelezen wordt. Zoals dat je je bericht tussen alle berichten va #tvoh hebt staan. Of bij #dtv of #durftevragen. In dat laatste geval zoekt men een antwoord op een bepaalde vraag en geeft de hashtag aan dat je hulp nodig hebt bij een vraag.

Sluit ik af met wat hashtags die prima bruikbaar zijn:
- Jesus.net conferentie: #jesusnetconf
- Een hashtag naar de URL ervan: http://www.nstryoutfestival.nl #nstryoutfestival
- Radio 3FM: #3fm
- Cross-Road Hoogeveen: #crhgv
- Een plaatsnaam wanneer je bijvoorbeeld allemaal sirenes hoort: #hoogeveen Iedereen die wil weten wat er aan de hand is kan dan via die plaats-hashtag gaan kijken wat er voor bijzonders gaande is.

Be creative maar ook praktisch :)

Reacties

Populaire posts