Sociale media specialist?


Nu ga ik het maar gewoon eens wat uitschrijven, over sociale media. Gewoon wat gedachtes waar ik dan wat op voort borduren kan of de lezer met mij. Is dit niet wat sociale media ten voeten uit is?

Persoonlijk voelt dit hele verhaal van korte berichten via soms welhaast een netwerk van mogelijkheden zoals Google+, Facebook, Hyves, Facebook en daar tussenin Twitter, als een ongrijpbaar middel. Een setje schroevendraaiers waarvan elke schroevendraaier niet altijd op een bepaalde schroef past.

Gek genoeg zijn er wel gebruikers die een goeroe-achtige uitstraling hebben. Of men dat nu zelf zo wil of onbedoeld heeft, die uitstraling, is me vaak onduidelijk. Natuurlijk zullen de specialisten die er hun brood mee verdienen (dus met sociale media als doel), het wèl graag zo willen hebben. Daarnaast zijn er ook vaak gebruikers met doelen voor ogen welke bereikt moeten worden dóór deze sociale media (dus als middel). Ook daar zie je veel hints en tips voorbij komen over het gebruik van deze middelen, zo van: zó werkt het het beste.

Via diverse online meetinstrumenten valt te meten hoe goed en doeltreffend een persoon of bedrijf bezig is met programma's als Twitter en Facebook. Neem bijvoorbeeld Klout.com. Als je daarop inlogt met je twitter of facebook-inloggegevens krijg je een overall-waardering toegekend waaruit je zou moeten kunnen opmaken hoe 'goed' je bezig bent met de nieuwe media.

Klout.com hangt een cijfer en stijl-indicatie aan je combinatie van activiteiten op sociale media. Zo zou ik 'specialist' zijn :). Niet persé specialist in sociale media overigens, maar dat zou maar zo eens 'bloemschikken' kunnen zijn, of ´hoe vaak ga ik per dag naar de w.c.´. Toch heb ik daar grote moeite mee. Is het persé een ´waarheid´ waar ik aan moet voldoen om een doel te bereiken? Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat je ook specialist kunt worden in ´van-alles-en-nog-wat´.

´Van alles en nog wat´ is bovendien ook nog eens veel leuker! Mensen weten je veel eerder te vinden. Je bent, overall genomen, interessanter voor de gewone mens die ook grapjes kan waarderen, leuke cartoons, prikkelende gedachten, mooie foto's uit de losse pols tijdens een boswandeling of geinige feestplaatjes. Het maakt van een twitteraar een gewoon en zichtbaar mens. Iemand mèt kennis van bepaalde zaken (iedereen weet wel ergens veel van) maar aan de andere kant niet persé iemand om tegenop te kijken.

Na 20.000 twitterberichten zou dit mijn persoonlijker ervarings'deskundigheid' kunnen zijn: kies voor ontspanning. Zo blijft het leuk, hangt er niet teveel van af, lopen er niet per definitie volgers weg (als je dat al erg zou moeten vinden) en kan men nog aan jou en je tweets zien wat er voor jou belangrijk is en wat niet. Zo ben je toch ook op verjaardagsfeesten of een koffieochtend bijvoorbeeld? Dan weten ze je ook te vinden als er weer eens een probleem is met de harde schijf, of wanneer men iets meer weten wil over het uit te rollen glasvezelnetwerk. Daar ziet een dominee er ook ineens uit als een gewoon mens, die het net zo goed over The Voice Of Holland kan hebben zonder meteen met de apocalyps te komen. En zelfs de bakker blijkt plotsklaps best nog leuk te kunnen scoren op de halve marathon! Wie had dat gedacht ;).
 
Vandaar dat ik recentelijk mijn twitter-bio ook heb veranderd. Van een opsomming van speciale, ter zake doende eigenschappen, tot:
 
"Noem dit een typisch 'scan'account. Niet alles zal je boeien, we zullen andere humor hebben, ben christen. Noem maar op. Twitter = contact! :)"

Reacties

Populaire posts