Werk vinden met sociale media

Al een aantal weken volg ik een sollicitatietraining, onder de bezielende leiding van Winnifred Assies waarin ik op een bepaald moment heb aangegeven meer te willen doen met de kracht van sociale media. Enthousiast werd mij gevraagd de kern van het verhaal eens aansprekend met de groep zou willen delen. Het stond al op het programma dus: logisch. Voor mij een nieuwe uitdaging want ook al heb ik vaker voor groepen gestaan, in deze setting nog niet.

Uitgaande van de laatste cijfers kunnen we stellen dat het mooi 'plussen' is, zoals ik dat dan noem. Gezien de aantallen dagelijkse gebruikers (zie afbeeldingen) is het haast een gemiste kans wanneer we enkel met LinkedIn zouden blijven werken wanneer er naar werk gezocht wordt. De meeste aanwezigen waren aanwezig op, of actief in de weer met Facebook dus daar is de nadruk op komen te liggen in de presentatie.




bron foto's: Newcom

Het moet gezegd zijn: in de wereld van de recruiter wordt LinkedIn hoog aangeslagen. Toch, ook al mag het officieel niet, staat hen niets in de weg om op z'n minst je Facebookfoto te bekijken en informatie te vergelijken met datgene wat je in je cv hebt geschreven of tijdens een gesprek hebt gezegd. Je kunt sowieso handig gebruik maken van je Facebookaccount om werk te vinden, zichtbaar te zijn en toch je privécontacten blijven onderhouden.

Al heb ik helaas de tijd niet gevonden om alles aan te stippen (gelukkig kwamen een aantal van die zaken aan bod in de LinkedIn-presentatie die daarop volgde): de tips en trucs van mijn kant waren voor deze presentatie:

- Geen zonnebril op je profielfotogezicht
- Actualiseer je profiel regelmatig
- Straal positiviteit uit, zoals met een 'inspirational quote' als achtergrondfoto van je account
- Wees positief over je vorige baan/banen/baas
- Voorkom grof taalgebruik
- Voorkom uitspattingen (openbaar)
- Voorkom extreme meningen (openbaar)


- Check via 'Weergeven als...' hoe een buitenstaander jouw account te zien krijgt
- Zet je account op 'openbaar' en scherm al te privé klinkende berichten af met het 'wereldbolletje'
- Zoek via de zoekbalk bijvoorbeeld op het woord 'vacature' en ontdek de mogelijkheden via de tabs 'berichten', 'pagina's' en 'groepen'
- Volg pagina's op locatie of thema, zoals 'Media vacatures' als je iets wilt doen met je talent of opleiding in media of de pagina 'Vacature [plaatsnaam]'
- Blog over jouw vakgebied en deel dat via sociale media
- Vraag jouw Facebookvrienden je te helpen. Laat hen meedenken. Werk met de gunfactor die sociale media met zich meebrengt
- Volg bedrijven waar je wel voor zou willen werken of waar je een sollicitatie hebt lopen:
  1. Je ziet meteen hun nieuwste vacatures (en ook daar is een instelling voor, pb mij gericht hierover)
  2. je bent zelf zichtbaar (kleine bedrijfjes) en
  3. je leert het bedrijf kennen en wat actueel is voor hen. Handig voor tijdens een eventueel gesprek.
-  Pas je bio aan naar [Professie]+[gewenste functie]+ [soort bedrijf]. “Commercieel talent zoekt (per direct) uitdagende verkoopfunctie in de telecom” en zet er je mobiele nummer in, desnoods een prepaidnummer in een goedkoop telefoontje voor deze periode van werk zoeken.
- Maak een werkzoekpagina aan en adverteer. Bijv. voor € 16,- heb je 2000 - 7000 bereik
- Pas de instellingen voor ‘taggen’ aan. Dat je altijd akkoord moet geven voor een bericht waarin je bent getaggd.
- Altijd je posts goed nalopen op spelling e.d

We sloten af met inspirerende voorbeelden van mensen die buiten de standaard denkkaders traden en op die manier superzichtbaar in beeld kwamen met hun zoektocht naar werk. Een cv op Pinterest, een afbeelding met bondig een cv die gemakkelijk op alle platformen te delen is of een muzikaal talent die met een liedje nieuw werk gevonden heeft.

Gelukkig heeft Lies Hendriks het van daar van mij overgenomen om de mensen te introduceren in de wereld van LinkedIn, anders was ik zo nog een uur bezig, vermoedelijk 😉

Ik hoop dat de boodschap aangekomen is en dat men er enthousiast van geworden is, van dat 'plussen'. Ik zeg: doen.

Reacties

Populaire posts